piektdiena, 2013. gada 19. aprīlis

"Visas manas simpātijas zvārdeniekiem."

Publikācija laikrakstā Saldus Zeme, 19.04.2013., www.sz.lv


„Visas manas simpātijas zvārdeniekiem.”

TAMĀRA KĻAVIŅA

Sabiedrību satrauc Zvārdes pagasta liktenis, tādēļ cilvēku pārdomas saņemam pastā, citi ierodas redakcijā.
            „Esmu saldenieks, bet Zvārdē (neesmu noskaidrojis, tieši kur) pie ezera maniem vecvecākiem piederēja zeme, arī daļa ezera, viņiem bija veikals,” stāstīja Jānis Grīnbergs. „Zvārdē viņi izaudzināja sešus bērnus – trīs dēlus un trīs meitas, tajā skaitā manu māti. Mamma ieprecējās Kursīšos, bet jūtos mazliet Zvārdei piederīgs. Man nav pieņemams, ka tur atkal varētu būt militārs poligons, un ir mazliet žēl, ka mēs, vectēva mantinieki, neesam prasījuši mantojuma zemi Zvārdē. Ja man tur būtu īpašums, es ne par kādu naudu nepārdotu poligona vajadzībām.
            Esmu dienējis Baltkrievijā, tanku un raķešu poligonā Dretuņā, kādus 40 kilometrus no Polockas. Tai karaspēka daļai bija tieša sasaiste ar līdzīgiem poligoniem Lietuvā un Latvijā, arī ar Zvārdi, tā ka tas bija viens militārs tīkls ar konkrētiem uzdevumiem. Tādēļ man ir bažas, ka Zvārde atkal var kļūt par kāda militāra kompleksa sastāvdaļu. Ja šeit būs NATO, kāda būs Zvārdes loma? Kā jebkuram militāram objektam, poligonam būs slepenības zīmogs, un vietējie tur degunu bāzt nevarēs, neviens civiliedzīvotājs nezinās, kas tur patiesībā notiek. Aicinu Zvārdes zemes īpašniekus labi pārdomāt, kāda būs Zvārde, un nepārdot savu zemi.”
            „Esmu dzimis Zvārdē, jaunsaimniecībā netālu no Zauru kroga, bet 53.gadā pārcēlāmies uz Druvu,” Voldemārs Kokarevičs pamatoja, kādēļ viņam nav vienaldzīga Zvārdes nākotne. „Mūs pie poligona robežas laukā neizdzina, bet Zvārdē jau nekā vairs nebija, tikai poligons. Esmu pret poligona atjaunošanu. Varbūt Aizsardzības ministrijai vajag mācību vietu, bet nedrīkst nerēķināties ar cilvēkiem, kas Zvārdē saimnieko, kam tur ir iekopti meži, jaunaudzes, atjaunotas lauku saimniecības. Kur citur viņi var sākt dzīvi no jauna? Militāristiem taču ir Ādaži, Cekule. Kādēļ jāuzplijas zvārdeniekiem? Smieklīgi, ka tagad runā par šīs teritorijas milzīgo bīstamību. Padomju laikos pēc bumbošanas nesprāgušas bumbas tūdaļ meklēja un pētīja, kādēļ nav sprāgušas. Nav taču tā, ka Zvārdē visa zeme ir pilna ar nesprāgušu munīciju. Ko tur meklēs un cik atradīs NATO mācībās? Kara laikā nesprāgušus lādiņus nemeklēja, daļa vēl ir zemē, bet ne jau tikai Zvārdē. Kā vispār ir iespējams ideju par poligona izveidi šajos laikos pamatot ar melīgiem apgalvojumiem? Padomju militāristi no Zvārdes civiliedzīvotājus padzina un pateica skaidri, kādēļ Zvārde vajadzīga, bet savējie melo. Iespējams, Zvārdes zemes iegūšanas patiesais iemesls ir afēra. Bumbošanas starplaikos iedzīvotāji varēja poligonā iebraukt, pļaut zāli un izvest sienu, arī es tad biju tur iebraucis. No ēkām bija palikuši tikai mūri. Vai atkal būs tāpat? Visas manas simpātijas zvārdeniekiem, kas nepadodas.”